Archivo por días: 11 diciembre, 2014

Progressió Metodològica d’iniciació al voleibol (Etapa 1), per Carlos Garcia

inivolei

INTRODUCCIÓ

L’esport de voleibol com a tal és una joc que posen als practicants principiants davant de situacions que normalment està massa lluny del seu domini. El nivell de les seves habilitats , tant físiques com coordinatives , els posa en clar desavantatge a l’hora de tenir èxit en les seves accions i amb això tendiran de manera natural a mostrar poca motivació per l’activitat . Una cosa que es realitza sense la motivació adequada està abocat al fracàs i és altament improbable que provoqui aprenentatges significatius que ens ajudin a progressar en el domini del joc .

Per això , des d’aquest bloc volem compartir amb tots els entrenadors una proposta en forma de progressió que adapti el voleibol , entès com una situació en la qual hi ha un camp de defensar i un altre que atacar separats per una xarxa que obliga a passar la pilota de un camp a un altre per sobre de la mateixa , a les habilitats pressuposades que tenen els nens / es de les diferents edats .

La proposta , tenint en compte iniciatives desenvolupades amb èxit tant a Holanda com a Itàlia , estarà dividida en 5 etapes seguint el criteri de proposar una sèrie d’adaptacions tècniques i reglamentàries que han de facilitar l’aprenentatge progressiu del nostre esport . La proposta serà anomenada a partir d’ara com Inivòlei ( entès com una etapa anterior que desemboca al Minivòlei i precedeix al Voleibol tradicional ) .

Un cop exposades les 5 etapes , us exposarem la proposta reglamentària realitzada des FCVb per a les categories prebenjamí , benjamí i aleví en edat escolar . Aquests reglaments ja van a ser utilitzats en les diferents activitats de promoció ( Trobades Escola de Volei , programes de promoció de Consells i Ajuntaments … ) en què la FCVb té competència amb l’objectiu que en el futur pròxim sigui adoptat per qualsevol altra entitat que proposi activitats de voleibol ( Consells Esportius , Campus , Tornejos no federats … . ) .

ETAPA 1. (6-8 anys/1r-2on Primària)

COMPETICIÒ

El joc o situació adaptada que se’ls proposa , a l’hora de competir , per iniciar-se en el voleibol és :

FORMAT DE JOC :

  • [ 1×1 ]
  • [ 1 + 1] x [1 + 1] . Els jugadors es van alternant , només un dins del camp.
  • Amb aquest format es potencia la sensació de pertinença a un grup
  • DIMENSIONS DEL CAMP : 3x4m com a referència màxima.
  • ALÇADA DE LA XARXA : es pot anar variant entre 1.50 i 2.00m

DESENVOLUPAMENT DEL JOC:

  • El jugador posa la pilota en joc amb GEST ACOMPANYAT DE DITS / AVANTBRAÇOS (sense toc, no més llançament) des de dins de la pista.
  • El mateix jugador no podrà realitzar més de 3 serveis consecutius en el cas del format [ 1 + 1] x [1 + 1].
  • El jugador que rep la pilota, l’agafa i llança de nou a l’altre camp amb gestos acompanyats (agafar i llençar) relacionats amb el voleibol .
  • A l’inici de la ETAPA 1 el jugador/a pot agafar i llençar de qualsevol manera la pilota.
  • Més endavant, s’ha d’incitar al jugador/a a utilitzar el toc de dits acompanyat (agafar la pilota i tocar el front abans de ser llançada ) si està situat sota de la pilota . En les altres situacions ha d’utilitzar el gest d’avantbraços acompanyat (agafar la pilota i llençar-la amb dues mans des del front o lateral).
  • No pot avançar amb la pilota agafada .
  • Només pot retenir la pilota 3 segons màxim .
  • L’equip aconseguirà punt cada vegada que la pilota caigui al camp contrari.

DIDÀCTICA

La Didàctica d’aquesta etapa estarà basada en desenvolupar la capacitat de recepció ( agafar ) de la pilota ( llançaments i recepcions bàsics ) .

Exercicis de col·laboració ( jocs ) fora de la xarxa .

Situacions de 1×1 a la xarxa.

OBJECTIUS

Desplaçaments orientats sense pilota

Coordinació i ajust espai temporal respecte a l’objecte.

CONCLUSIONS

En aquesta primera etapa es tracta proposar l’alumne situacions en les que la seva participació és màxima , de manera que l’alt nombre d’accions li permetrà disposar d’un alt nombre d’oportunitats d’aprenentatge.

El format de 2 jugadors amb un de sol en pista és recomanable pel fet del sentiment de pertinença a un grup , del treball en equip , de la necessitat de col·laboració per un objectiu comú.

És molt important que el jugador / a aprengui a situar-se de manera correcta pel que fa a l’objecte, en aquest cas la pilota, per poder utilitzar des del principi les tècniques més eficaces en cadascuna de les situacions . És bàsic que aprengui  a estar sota de la pilota per utilitzar els dits o lluny de la mateixa (important incitar a  tenir els colzes estesos) a l’hora d’utilitzar els avantbraços .

No creiem que s’hagi de dedicar temps en el gest de la sacada de baix ja que no té transferència a accions futures del voleibol tradicional; nosaltres creiem més aconsellable dedicar aquest temps en situacions en les que executin accions de dits o avantbraços (en aquesta etapa agafant i llençant la pilota). Posant en joc la pilota amb qualsevol d’aquests dos gestos (sense cap toc/colpeix, no més llançament) aconseguirem facilitar a més el control de la pilota a l’altre camp i incentivar l’intentar completar el cicle de joc ( tres tocs ) en les següents etapes .

INIVOLEI ETAPA 1

Espero que l’article us ajudi a veure la iniciació del voleibol d’una manera diferent i aneu compartint amb mi en aquest espai les vostres inquietuds que segur enriqueixen la proposta . Fins aquí la primera entrada al bloc . En la següent desenvoluparem la ETAPA 2. Al llarg de la temporada s’aniran adjuntant imatges que il·lustrin i completin aquests documents.

Carlos García | Departament de Promoció FCVb.