Archivo por días: 7 enero, 2015

Progressió Metodològica d’iniciació al voleibol ETAPA 2, per Carlos Garcia

INTRODUCCIÓ

En aquesta etapa el jugador/a començarà practicant en situacions de 1+1 amb la incorporació de l’autopassada amb toc de dits/avantbraç seguidament.  Una segona evolució dintre de la mateixa etapa serà jugar 2×2 [agafar+autopassada+toc] amb l’objectiu d’intentar completar el cicle de joc (fer els tres tocs).

ETAPA 2. (8-9 anys/3r Primària)

FASE 1  [A l’inici de l’etapa]

COMPETICIÒ

En aquesta primera fase de la segona etapa la proposta serà:

  • FORMAT DE JOC :
  • [ 1 + 1] x [1 + 1] . Els jugadors es van alternant desprès de colpejar la pilota cap a l’altre camp , només un dins del camp.
  • DIMENSIONS DEL CAMP : 3x4m com a referència màxima.
  • ALÇADA DE LA XARXA : es pot anar variant entre 1.50 i 2.00m
  • DESENVOLUPAMENT DEL JOC .
  • El jugador posa la pilota en joc amb GEST ACOMPANYAT DE DITS / AVANTBRAÇOS (sense toc, no més llançament) des de dins de la pista.
  • Les parelles competeixen en format 1+1. El jugador en pista ha d’agafar la pilota que vingui de l’altre camp [3 segons màxim] i fent-se una autopassada per tal de colpejar-la de dits/avantbraç directament cap a el camp contrari de nou.
  • El mateix jugador no podrà realitzar més de 3 serveis consecutius.
  • No pot avançar amb la pilota agafada .
  • L’equip aconseguirà punt cada vegada que la pilota caigui al camp contrari.

1

FASE 2  [una vegada dominada la situació anterior, a partir del primer trimestres cap a la meitat de l’any]

COMPETICIÒ

En aquesta primera fase de la segona etapa la proposta serà:

  • FORMAT DE JOC :
  • Un jugador davant i un altre darrera.
  • DIMENSIONS DEL CAMP :
  • 3x5m com a referència màxima.
  • Dibuixar una línea a 1m de la xarxa per tal de limitar els desplaçaments del jugador davanter a l’hora de rebre/defensar. D’aquesta manera hi ha una limitació diferenciada dels rols del jugadors/es.
  • Dibuixar dues línies a tots dos laterals des de la xarxa cap a la línea lateral per tal d’obligar al jugador davanter a desplaçar-se a la hora de rebre la pilota del seu company saguer. Ha de tenir al menys un peu dintre d’aquesta zona abans d’anar a realitzar el segon toc.
  • ALÇADA DE LA XARXA : es pot anar variant entre 1.50 i 2.00m
  • DESENVOLUPAMENT DEL JOC .
  • El jugador pot posar la pilota en joc amb GEST DE DITS/AVANTBRAÇOS (amb autopassada anterior) des de dins de la pista.
  • Les parelles han de completar el cicle de joc [el tres tocs] per tal d’aconseguir guanyar el punt.
  • En el cas d’aconseguir guanyar la jugada amb només 1-2 tocs, aquesta serà declarada nul·la. L’equip que guanyi la jugada serà el que faci el següent servei (es a dir, que el punt no puja al marcador i fa el servei l’equip que ha guanyat la jugada).
  • El mateix jugador no podrà realitzar més de 3 serveis consecutius.

2

DIDÀCTICA

FASE 1

Perfeccionar la capacitat de recepció (agafar) de la pilota afegint cops bàsics posteriors (dits/avantbraços ). Exercicis de col·laboració  (jocs) fora de la xarxa .

Perfeccionar la capacitat de recepció ( agafar ) de la pilota afegint cops bàsics posteriors (dits/avantbraços ). Exercicis de col·laboració  (jocs) en la xarxa .

Perfeccionament del cop bàsic després llançament (cap a l’altre camp) .

FASE 2

Perfeccionament del cop bàsic després llançament (entre companys i cap a l’altre camp) .

Exercicis de col·laboració en la xarxa , iniciació al cicle de joc (” tres tocs “) .

OBJECTIUS

FASE 1

Desplaçaments orientats sense pilota (jocs ).

Iniciació al toc de dits i avantbraç

FASE 2

Iniciació als desplaçaments específics.

Aplicació dels tocs de dits i avantbraç en accions específiques de joc.

CONCLUSIONS

Podem comprovar en la primera fase d’aquesta etapa com s’introdueix l’aprenentatge dels gestos bàsics (dits / avantbraços) sense ser els protagonistes del control de la pilota en un primer moment (el toc de dits o avantbraços es realitza després d’agafar la pilota i realitzar un autopassada). Això ens permetrà començar a utilitzar aquestes gestos sense penalitzar el control i continuïtat de la jugada que són aspectes bàsics per a la motivació per l’activitat.

En la segona fase s’incideix en la importància d’utilitzar els tres tocs per completar la jugada d’atac. El jugador ha d’entendre la gran avantatge tàctica que té atacar el camp contrari des de a prop de la xarxa. La millor manera de aconseguir-ho és esgotar els tres tocs que ens ajudin a apropar la pilota a la zona més eficaç per tal de posar en màximes dificultats a l’adversari.

La introducció de dos jugadors a la pista i l’obligació de completar el cicle de joc [3 tocs] ajudarà al nen/a a entendre quina és la circulació correcta de la pilota i els desplaçaments específics que ha de realitzar; per exemple, el davanter ha de desplaçar-se a un dels laterals de la xarxa per tal de realitzar el segon toc i el jugador que rep/defensa la pilota que ve des de l’altre camp sap que ha de dirigir-la alta i cap endavant.

La declaració de “punt nul” en el cas que s’aconsegueixi guanyar la jugada fent menys de tres tocs ens ajudarà a fer entendre al jugador que, encara no havent comès un error, no és la manera correcta (tàcticament parlant) d’intentar guanyar el punt.

Fins aquí la segona entrada al bloc. Al llarg de la setmana introduirem el gràfic de suport per tal d’il·lustrar el format de joc d’aquesta etapa.

Carlos García | Departament de Promoció FCVb