Els mitjans de comunicació i la seva influència en el voleibol 1ª PART, per Felip Ruiz

Els mitjans de comunicació reben una important influència per part de l’esport, aquesta influència és encara més gran en el cas contrari, en la que exerceixen els mitjans sobre l’esport.

Fins als anys setanta l’esport va mantenir una certa autonomia respecte els mass media (mitjans de comunicació rebuts simultàniament per una gran audiència, equivalent al concepte sociològic de masses o al concepte comunicatiu de públic). Aquests influïen en l’esport de la mateixa manera que podien fer-ho sobre altres institucions socials, com l’economia, la política o la cultura.

Però aquestes influències van canviar radicalment quan els mitjans van desbordar l’àmbit de la informació sobre l’esport per començar a ser protagonistes ells mateixos de l’esport amb les transmissions en directe. Des d’aquest moment els mass media no només van ser intèrprets o informadors de les activitats esportives, sinó que es van convertir en autèntics coautors. Per dir-ho d’una manera gràfica: els canvis van començar a ser radicals quan els estadis o pavellons es van convertir en platós de televisió.

És en aquest moment quan s’inicia el procés d’adaptació dels calendaris esportius nacionals i internacionals a les exigències del calendari dels mass media, especialment de la televisió. En el voleibol potser no hagi influït molt fins a la data, si bé és cert que amb l’arribada del Segle XXI des de la pròpia FIVB s’elaboren, cada vegada més, els calendaris internacionals condicionats pels contractes signats amb televisió.

Es busca la periodització i s’evita el solapament entre esdeveniments. S’internacionalitza el calendari i l’arribada de la televisió canvia en molts països l’índex de popularitat dels esports. Poc a poc es produeix l’adaptació dels horaris de l’esport a les exigències o prioritats horàries dels mass media, especialment a l”hora òptima d’audiència” (prime time) de la televisió. En voleibol són Brasil i els països asiàtics qui pressionen més en aquest sentit a la FIVB perquè els horaris dels grans tornejos no perjudiquin, almenys, els interessos dels milers d’aficionats al nostre esport que hi ha en aquests països.

ART1402230908-84757-Icon

Aquesta nova situació afecta també els aspectes culturals més profunds de les relacions entre els ciutadans i l’esport. S’incrementa notablement el triomfalisme de la victòria, que ara es magnifica com a esdeveniment almenys nacional, però també augmenta el dramatisme de la derrota.

Aconseguir la quarta o cinquena posició en uns Jocs Olímpics, perdre un partit de futbol, pot arribar a ser viscut com un fracàs nacional.

*En la segona part d’aquest article analitzarem la influència que els mitjans de comunicació exerceixen o poden exercir en un futur pròxim en el voleibol.

Felip Ruiz | Departament de Premsa i Comunicació FCVb

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>